mandag 6. mai 2013

... en humlende utfordring...

... har jeg fått fra Amo sin blogg

Jeg innrømmer....
Jeg har ikke tenkt så mye på 
hvor viktig humla er.
Jeg har for  lenge siden skrevet et fjaseinnlegg 
om en humle.
Men det var ikke jeg som drepte den, 
bare så det er sagt med en gang.

Jeg har nå lagd meg et skilt.
Jeg vurderer å lage et lite tog.

Og dette er ikke fjas.

Humla, som jeg egentlig har sett på som ganske 
tåpelig der den flyr rundt og surrer 
med sine alt for korte vinger, er faktisk livsviktig. 
Les mer inne hos Amo sin blogg hvis du ikke tror meg.

La kløver og løvetann vokse i plenen.






La humla leve!

Og nå skulle jeg vel egentlig ha utforda andre
til å skrive om humla,
men jeg sier bare:
Har du lyst, har du lov
til å skrive noen humlende ord du også.

14 kommentarer:

  1. Fint humleinnlegg! Humla er jamen verdt et tog. Stiller meg bak parolen: la hunla leve! Hm, har aldri demonstrert for eller imot noe i hele mitt liv - sikkert på tide.....

    SvarSlett
    Svar
    1. Samma her ;) Parolen er en post-it-lapp og en stor fyrstikk, men tror ihvertfall humlene ser den :)

      Slett
  2. Søt!!! :)
    og så er den norges minste pelsdyr hihihi...

    (sier vi for skøy)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja den er jo egentlig veldig søt - det "rompebildet" av den tok jeg for et par år siden, der kosa han seg skikkelig :)

      Slett
  3. Flott humleinnlegg !!
    Lurt å lage paroler for eige tog for humlas eksistens :)

    Eg nemnde noko av det du sende til meg, men eg kunne ikkje gå i så mykje detaljar syns eg. Den kopien fekk meg til å tenkje på at det kunne lagast anna enn tradisjonell kvitost...
    Fin kveld. Er kløveren i blomst hos deg allereie ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei da - kløverbildet er fra i fjor. Fra plenen ja ;) Den lille plenen jeg har er det mange blomster som får lov å være i, og kløver er flott og god humlemat :)
      Fin kveld til deg også, og lykke til videre med ostemysteriet :)

      Slett
  4. Så gøy at vi bloggere går i bresjen for humla :).

    Jett om vi kommer til å passe godt på dem i sommer. Ingen hardtslående aviser...

    Klem Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror aldri jeg har drept en humle, men vepsen har nok blitt slått til med avis, det må jeg innrømme ;)

      Slett
  5. Mer humle - nå.
    Her vokser det løvetenner og andre blomster og forvillede humler blir geleidet ut.
    Støtter humlen og må nok lage er surrende innlegg :)
    sa denne mormoren til den andre og la ved en klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott parole du også! Ja lag humlesurreinnlegg, viktig :) sa denne mormora til den andre og klemte tilbake :)

      Slett
  6. Herleg Humle innlegg og viktig å tenke over.

    Takk for omsorg, det varmar :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja humla har en viktig rolle og omsorg er godt både å gi og få :)

      Slett
  7. Har humlet,
    sa denne mormoren til den andre og la ved en summende klem :)

    http://www.starbear.no/mormor/2013/05/07/la-humla-suse-plant-en-blomst/

    SvarSlett
    Svar
    1. humlende bra :) skal inn og kikke, sa denne mormora til den andre og la ved en humlesuseklem :)

      Slett