søndag 12. mai 2013

... en god plan...

.. syns jeg det var den gang for mange år siden
da jeg ble Plan-fadder.
I kveld er det Idol gir tilbake på TV2.
De gir tilbake til Plan.

Noen tror at ikke penger kommer fram.
Noen tror det ikke nytter å hjelpe.
Noen tror alle penger går bare til adminstrasjon.
Jeg tror ikke det.
Jeg blir glad når jeg får hilsen i posten av
Sidra fra Pakistan.
Med flott tegning.

Når man også får bilde av henne og hennes familie,
føler jeg at jeg kjenner dem.
Noen synes det er for dyrt å hjelpe.
For noen er det nok det.
Men det koster 8 kr pr. dag.
Jeg tenker på det noen ganger
når jeg ser noen kjøper en flaske
vann på bensinstasjonen til 25 kroner
og kaster panteflaska i søpla etterpå.

Noen synes man ikke skal hjelpe noen i andre land.
Noen synes vi må hjelpe de som bor i Norge først.
Ikke alle har det bra her heller.
Det går an å hjelpe begge steder.
Men - den dagen alle i Norge 
synes de har det så bra
at ingen klager på noe, kommer ikke.
Til det har vi det for godt.


5 kommentarer:

  1. Kjekt med de pengene man vet kommer frem. Og godt å kunne hjelpe. Og å hjelpe her hjemme utelukker ikke å kunne hjelpe andre steder.
    Slik er det med den saken. :)
    sa denne mormoren til den andre og la ved en søndagklem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - og man gjør jo selvfølgelig hva man vil med pengene sine... men synes jeg måtte slå et slag for Plan i dag :)
      Jeg mener ikke å klandre de som ikke gjør som meg, sa denne mormora til den andre og klemte tibake :)

      Slett
  2. Ja vi har råd til å hjelpe og vi er også Planfaddere, men jeg er ikke så flink til å følge opp så det medlemskapet gir meg litt dårlig samvittighet. I tillegg støtter vi SOS barnebyer. Jeg har lurt litt på om vi skal bytte ut Plan med Leger uten grenser. Jeg synes de gjør en uvurderlig jobb og det kan være kjekt å prøve ut nye ting.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heller ikke så flink til å følge opp med brev og hilsener tilbake..., men du verden så koselig det er med personlig hilsen i posten innimellom :)
      Mange bra organisasjoner å velge blant, og Leger uten grenser er også topp!

      Slett
  3. Man har råd til å hjelpe litt, ja. Det føres tilsyn over de ulike organisasjonene, sånn at minst mulig skal gå til administrasjon. Så det aller meste av det man gir, blir brukt til vettuge ting:)

    SvarSlett