fredag 11. mars 2011

Lengdeløp


Jeg har tidligere fortalt at jeg er en aktiv mormorvannaerobicutøver. Det få vet er at jeg har hatt en karriere som skøyteløper. For noen år siden riktignok. 

Jeg angrer nå på at jeg ikke holdt den idretten ved like. I flere måneder nå hadde det jo vært greit å spenne på seg skøytene når man skal ut å gå. Jeg måtte jo kapitulere til brodder.

Min karriere var tidlig på 60-tallet. Jeg var medlem av ASK. Arbeidernes Skøyteklubb. Sammen med denne karen:


Han gikk vel kanskje litt fortere enn meg. Men hallo - han var mann! Jeg var jentunge.

Jeg kan se tilbake på et mesterskap hvor jeg faktisk fikk 2. plass. Jeg var kledd i grønn og sort tricot og djevellue. Skøytene var det pappa som møysommelig slipte.

Jeg ga alt. La over som jernet i svingene. Mamma og pappa heia som besatt. Jeg slang arma når jeg nærma meg mål. Og yess – det ble 2. plass! Flott premie var det også. En blå høy porselenshund. Sjelden og fin. Dessverre knuste den etter kort tid. Jeg hadde nok plassert den på et utsatt sted. Ville jo alle skulle se den!

At det kun var 2 deltagere i min årsklasse synes jeg ikke gjorde noe. Andreplass er andreplass. Andreplass er sølv!

Gratulerer med gull til Bøkko!!! Måtte skøytesporten blomstre opp igjen! Men tidene hvor vi satt og noterte rundetider kommer nok aldri tilbake….

(For de som ikke har fått med seg: Han ble verdensmester på 1500 m i går. Tid: 1.45.05 )

Go' hælj!

3 kommentarer:

  1. Jeg fikk det med meg.
    Æ ska si!! Sannelig!! og så artig;) jeg var ihuga fan av Fred Anton Maier, for når han kom til 10 000 meteren, da satt jeg klistra, og så led jeg meg gjennom 500 m med ham:O)
    Nyt fredagen, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Så mange skjulte talenter du har da Inger! ;)

    Jeg kjøpte en slik djevellue på et husflidmarked her, til gutte. Kjempetøff!

    Takk for nominasjonen! Jeg blir så glad for at du liker tingene mine! Fin hælg te dæ! Klæm Siw

    SvarSlett
  3. Hællæ.....
    Jeg var ille glad i å gå på skøyter jeg også Inger,men var aldri så flink så jeg fikk en 2.plass..i det løpet jeg var med på var det nemlig flere med .hihi.Men jeg elska å høre på skøyteløp på radio'n da,og noterte rundetider og greier..det var tider det.Men jeg må si at jeg syns ikke skøyteløp er så interessant lenger,men vet ikke hvorfor:)
    Klem og god natt fra meg:)

    SvarSlett