tirsdag 12. august 2014

...kilo eller liter eller....

...ja hvem er det som bestemmer 
hva ting skal måles i?

Jeg kom på en vits...

Det var en mann som skulle få jobb 
hos en grønnsakshandler.
Han kom fra et annet land, 
så norsken var ikke helt på plass enda.
Han skulle læres opp.
Lat som du er en kunde, sa grønnsakshandleren til mannen.
Kom inn her, og si hva du skal ha...

OK - sa mannen.
Han kom inn i butikken og sa: 
Jeg skal ha en liter blomkål.

Det heter ikke liter, det heter kilo! 
sa grønnsakshandleren.

OK. Jeg prøver igjen.
Han kom på nytt inn i butikken og sa: 
Jeg skal ha en liter agurk!

Det heter ikke liter, det heter KILO! 
sa grønnsakshandleren igjen.
Nå skal jeg vise deg forskjell på liter og kilo.
Nå skal jeg være kunden. Du skal stå bak disken.

Grønnsakshandleren kom inn i butikken.
Jeg skal ha en liter tyttebær, sa han...

Det skal du få, men da blir det pluss pant. 
Har du tomflaske? fikk han til svar....
.....
 
Av mine seks tomatfrø 
ble det noen himla svære tomatplanter.
Jeg plukker daglig.

Men kan man måle tomater i liter da?


 
Det ser jamen sånn ut!

6 kommentarer:

  1. Klart man kan måle egne tomater i liter. Sku' ta seg ut ellers, sa denne mormoren til morfarmoren og la ved en klem :)

    SvarSlett
  2. Ps. Kanskje man skal gå over til meter???

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det ja😊 og kanskje kropp kan måles i liter? Da ligger vi som ikke er de høyeste godt an 😄

      Slett
  3. Ha,ha...ikke alltid like enkelt med målbegrep og språkproblemer.

    SvarSlett
    Svar
    1. så sant så sant! Her går det ihvertfall mange tomater på literen....

      Slett
  4. Haha, ein god latter forlenger livet !

    SvarSlett