onsdag 19. oktober 2011

Bibelen - før og nå....



Jeg trodde ikke jeg skulle blogge om Bibelen. 
Men det skal jeg i dag. 
For nå er jeg forvirra. 
Eller undrende. 
Eller tvilende. 
Jeg veit ikke riktig hva jeg er, men jeg lurær ille...

Bibelen har vært gjennom en tekst-forvandling sa de i dag på radioen.

Hvordan da? tenker du kanskje? Jo - hør her:

Punkt 1:
Det skal ikke lenger hete at de ikke fikk plass i herberget
Forskere eller hvem de nå er har nå funnet ut at det fantes ikke herberger den gangen. Herberger var nemlig steder hvor folk betalte seg inn, og det gjorde de ikke den gangen altså. 

Det skal nå hete plass i huset. Eller gjesterommet, sa han mannen på radioen. For gjesterom hadde de. I annen etasje eller noe regna han med. 
Og det er da jeg lurær..... Åssen hus hadde dem tru? Var det to-etasjer? Halvannen-etasjes? Jøss... Når var dette egentlig?? 

 Kan det være sånt hus? 
(ja se bort fra bil da, såpass skjønner jeg at de ikke hadde!)

Eller sånt? Tror det kan være gjesterom øverst ved det lille vinduet?


Han sa nemlig at hvis det var for mange gjester på besøk (bursdag, utdrikkingslag eller bare en hæla i taket-fest kanskje? Barnedåp hadde de kanskje ikke begynt med, eller?? Ikke konfirmasjon eller??) - da var det ikke plass til Josef og Maria! Da måtte de i stallen.


Punkt 2:
Maria skal ikke hete jomfru mer. Da begynner jo ting å bli normalt. Ho var jo tross alt gravid da. Nei, nå skal ho hete ung kvinne. Så den er jo faktisk grei. Men at de skulle bruke så mange år på å finne ut det, er jo forunderlig.


Punkt 3:
Den meste av forandring av teksten er at de har tatt vekk sånn ca. ettusensjuhundreogfemtifire OG'er. Det hjælper jo litt. På tjukkelsen av boka. For veldig mange setninger begynner nemlig med Og...
De har tatt vekk sånn ca. ettusenfirehundreogsytten GUD'er også. Da blir boka enda tynnere.

Jeg har aldri lest hele Bibelen. Det innrømmer jeg. Men jeg hadde en svært kristen lærerinne på folkeskolen, så jeg kan mye.


Da er det bare å vente på neste omskriving da, som kanskje blir om ca. tredve år eller sånn. Det kan bli spennende. Tenk om det står at de ikke fikk plass i en stall heller. At de måtte på fødeavdeling på et eller annet sykehus.

Eller - f.eks. at det er lov å være homofil eller lesbisk. Hmmmm... Nei, det blir vel noen år til de greier å finne ut av den tolkinga kanskje?

Håper ingen tolker dette som håning av Bibelen eller kristendommen. Det er ikke ment sånn. Dette var bare et undrings-innlegg.. Jeg er medlem av Statskirken.
(og bilder er lånt fra nett. Ikke mine hus)

P.S. Etterskrift lagt inn kl. 1820:  
Nå står det i lokalavisa her at de har brukt 33 år og 32 millioner kroner på ny Bibel. Det var en skikkelig langtidsjobb altså!

14 kommentarer:

  1. Jeg blir også bare forvirret av dette , men vi får bare henge med så godt vi kan. Nå er det så mye ikke jeg forstår i bibelhistorien fra før så om det blir litt mer får det bli som det vil for meg.
    (jeg leser vel ikke så mye,,aldri,, i bibelen jeg heller)

    Ha en fin kveld , klem Marit.

    SvarSlett
  2. frem og tilbake, tilbake og frem.
    slik vil det alltid være i livets største eventyrbok!

    men det er litt artig med slike fornyelser i grunnen:)

    SvarSlett
  3. Jeg hørte også dette på radioen i dag morges. I tillegg til det du har nevnt skulle de visst også skrive hjerte i stedet for hode.

    Cecilie

    SvarSlett
  4. Jeg synes det er spennende med ny oversettelse..det er tross alt en stor bok! kanskje greit at de fikk kuttet ned litt på ordene. Jeg liker kort. Og konsist.
    :-)
    klemmer kommer flagrende fra meg i Sør.

    SvarSlett
  5. Ikke at jeg har noe videre greie på dette, men blir ikke mye av historien borte om hun ikke liksom skulle være jomfru? er ikke det litt av plottet i boka?

    Bare spør jeg altså.

    SvarSlett
  6. Elin: Ja kan være enig med deg der. Mye av spenninga forsvant på en måte. Finns det ikke jomfrufødsler lenger nå da eller? Litt skuffa.

    SvarSlett
  7. Haha, godt innlegg med refleksjonar over temaet !!
    Anne-Mari

    SvarSlett
  8. Såg dette på Dagsrevyen også, litt rart. Men vi venner oss nok til det, i løpet av nokre år.
    ShyB

    SvarSlett
  9. Jeg har ennå ikke lært meg det nye Fadervåret:O)..men jeg har tatt skrittet ut av kirka, men det sier ikke noe om at Bibelen ikke kan være interessant...men synes faktisk det er litt "trist" med denne oppgraderingen...neste gang kommer den sikkert på rap..som ræp:O))
    Nyt uka, klem fra mæ;)

    SvarSlett
  10. Ho ho, 33 år ja, ikke rart det tok tid når de skulle finne alle OG og så komme til enighet i hele arbeidsgruppa om det skulle fjernes eller beholdes. Fantes det ikke herberg, sier du? Kall det hotell da.
    Hilsen en som fortsatt sier "hellige vorde ditt navn" i Fader vår, sånn som man lærte en gang på skolen i forrige årtusen.

    SvarSlett
  11. He he :) Du får nå jammen sagt det :-D
    Vet i alle fall en ting og det er at bibelen er ikke en bok jeg kommer til å lese......uansett hvor mange og-er og guder de kutter ut ;)
    Klæm

    SvarSlett
  12. Det er noe med at ettersom man blir eldre, merker man at barnelærdommen ikke gjelder lenger.
    Nå skal det ikke hete Fader Vår lenger, heller.

    I min konfirmasjonsbibel stod det I og eder. Jeg forstod hva det betydde, jeg, selv om det var langt fra mitt dagligspråk.

    Jeg har lest mye i Bibelen. Det er en fantastisk kulturskatt hvis vi greier å se på den som det. Det meste av vår kultur har sitt utspring i Bibelen, - ordtak, uttrykk, billedkunst, litteratur, høytider, navn.

    Jeg kjenner at jeg er skeptisk til at kjente bibelsteder blir forandret.
    Kanskje jeg er for gammel?

    SvarSlett
  13. Jeg reagerer mest på at det ikke heter Fader Vår lenger, men Vår Far.
    Kan du din Vår-Far-en...? Liksom?

    Og så skal man ikke lenger dømme som et barn, men forstå som et barn. nuvel...

    Et par andre ting som jeg også fikk med meg. Hvor jeg ikke kan fatte og begripe at det skulle gjøre enklere å forstå, men rett og slett forflater språket.

    Skeptisk. For gammel. Hehe

    SvarSlett
  14. Hej Inger.
    Spændende læsning.
    Har lige læst at bibelen er omskrevet over 100 gange.
    Ønsker dig en god dag.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett