torsdag 27. januar 2011

Når et legeme blir nedsenket i vann ...


… så blir man bløt er det sikkert mange som tenker. Og det stemmer jo.

Men noen ting måtte pugges på skolen før i tiden, og meningen var vel at det aldri kom til å forsvinne. 
Selv om jeg ikke daglig tenker på betydningen av setningen, så husker jeg:

Når et legeme blir nedsenket i vann så får legemet en oppdrift som er lik vekten av den fortrengte væskemengden.

Pugger de på skolen lenger tro? Salmevers f.eks.? Utrolig nyttig å kunne. Jeg kan neste hele Landstads reviderte...

Men - hvorfor denne pussige bloggoverskrift? (Ja for nå har jeg nemlig lært at jeg ikke kan skrive ”min tredje blogg” på overskriften i dag. Det blir jo feil.)

Jo det har seg sånn at jeg kom på denne setningen som har ligget i bakhodet fra sånn ca. 1968, fordi:

Min kropp er ikke lenger som den var. Det er på tide at den får litt trening. Litt mer enn koselige spaserturer og rydding ut og inn av oppvaskmaskin og vaskemaskin. Ryggen er ikke helt up to date for å si det sånn. Så endelig bestemte jeg meg for å starte på noe – og valget falt på Vanngymping. Eller vannaerobic som det også kalles.

Nå synes noen kanskje jeg hermer vel mye etter Tuvauniverset. Tuva går jo på babysvømming og det er lagt ut mange bilder fra hennes opphold i vannet. Jeg lover, kors på halsen og alt det der: Det blir aldri bilde fra mormorsvømming! 

Jeg har fått full oppbacking fra heimen. Det er betryggende. Jeg fikk riktignok følgende spørsmål fra mannen: Har du badedrakt som passer? Hrmffff… Ja for tenk, det hadde jeg. Jeg forsto jo godt spørsmålet , for når man har en kropp som ser sånn ut:

..... så er det jo ikke lett å få badedrakt i rett størrelse. 

Det var påbudt med badehette, men siden jeg gikk på Vanngymping for ca. 10 år siden også, så hadde jeg tatt vare på badehetten fra den gang. Man kaster jo ikke noe som kan brukes senere, gjør man vel? Det er en meget kledelig badehette, laget i stoff og den er tettsittende.

Jeg er for øvrig veldig glad for at det ikke var påbudt med svømmeføtter og dykkemaske. Det skulle tatt seg ut!

Men fantastisk opplevelse ble det - moro også (og da lurer jeg litt... for han i Puls sier at det ikke skal være moro å trene de første gangene.... hmmm... jaja, han om det sier jeg bare)

Takk for meg for i dag! Og ille koselig med kommentarer altså. Har til og med fått av sjælveste Pia. Veldig hyggelig å få en oppmuntring fra en veteran til en nybegynner! Sænk ju!!

 

5 kommentarer:

  1. Hei sangninna mi.
    Nå må jeg si at jeg er ille imponert her altså.
    Flink til å skrive er du,og morsom er du også.
    Lykke til videre med blogginga,Inger.jeg gleder meg til å lese.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  2. Åh, så gøy med vanngymping, det driver jeg med og, og hvilken effekt det varme vannet har på vondter i ryggen! Deilig!
    (så hopper man bare over slike kommentarer fra mannfolk!) *rister på hodet* :)

    Lykke til med videre gymping..
    Det er nok jogging og intervalltrening og sånne ekkelheter han i Puls snakker om..
    For ikke å snakke om tvangstrening 5 ganger i uka på treningssenter med andre svettiser.. skrekk og gru!

    Veldig fint bilde, vi får ha det som mål, kanskje noen centimeter kortere bein.

    SvarSlett
  3. Hei min svømmeninne!

    Skildringa om vanngympingen var god,
    fint å være to!
    Når damene i vannet hoppet,
    med mange forskjellige kropper!
    Vi var vel blandt de yngste,
    men langt fra de tyngste!
    Treninga var ille...arti...g,
    men var det pensjonistparti???

    Takk for en herlig torsdag Inger

    SvarSlett
  4. Solveig: Tusen takk!!!
    Tina: Her er det ingen mannfolk nei - bare damer!
    Else-Britt: Ja det var en festlig time! Det ble jo rene tsunamien i bassenget når alle løp rundt - men du verden som man måtte ta i i motbølgene, bra for vårs! Gleder meg til neste gang - var kanskje mest pensjonsister ja, men jeg sklir rett inn der jeg vettu, haha!

    SvarSlett
  5. Hei mormor! Vi er venner med Tina og Herman og havna da innom bloggen din! Veldig fin og morsom! "...mormorsvømming.." *ler*

    SvarSlett