torsdag 10. februar 2011

Kritikk


Ja i dag skal jeg kritisere en som kritiserer…  Hvem har rett tro?

Jeg kjente jeg ble irritert da jeg leste en kritikk i lokalavisa her i dag. Om et teaterstykke. Det samme teaterstykke jeg var på visning på den dagen jeg tok toget. Og T-banen.
De fleste av dere som leser denne bloggen vet vel at jeg har en datter som jobber i Riksteatret. Og at jeg er så heldig at jeg får se de fleste stykkene. 

Det er spennende å se på et teaterstykke før premiere.  Man får beskjed på forhånd om at stykket ikke er ferdig, og at det kan bli stoppet og startet på nytt. Man forstår også hvor mye som ligger bak, hvor mye jobb det er – både på og bak scenen.

Det var et sterkt stykke som ble vist den mandagen jeg var i Oslo. ”Meg eier ingen” er en tøff og sann historie om en datter som vokser opp med sin alkoholiserte far.
Jeg synes teaterstykket var veldig flott og merket slett ikke at det liksom ikke var ferdig.
Nå er de på turné rundt i landet, og jeg leste kritikken fra da de var i Halden. 
”En perle av en teaterforestilling” var overskriften. Jeg var så enig!

Overskriften fra dagens avis her i byen, skrevet av en som så samme forestilling i Halden, var:  
 ”Irriterende mye ordgyteri” og: Forestillingen burde fått strykkarakter. Hvis det ikke hadde vært for et par gode skuespillere.."

Da lurær jeg på – som døm sier her i Østfold:  Hvem har egentlig rett? Var det fantastisk? Var det elendig? Hva tenker folk når de leser kritikken? 

I Halden tenker de kanskje: Åååå – så dumt at vi ikke fikk vært der! Stykket var jo utsolgt! 
I Fredrikstad tenker de kanskje: Åååå – så bra at jeg ikke fikk tak i billett! Forestillingen som kommer 11. mars er jo utsolgt!

Jeg sier bare: Jeg skal se på stykket 11. mars en gang til! Og til dere andre rundt i Norges land: Løp og kjøp billett hvis de kommer der du bor! Så kan du dømme sjæl!
Her kan dere se turnélista og lese mer om stykket!

Og – til slutt : 
Jeg har selvfølgelig rett. Det er et flott teaterstykke! 
Og nåde dem som kritiserer meg på det ;)

5 kommentarer:

  1. Av og til er det så godt å sitte med fasiten:O)
    Men smaken er som baken, men det blir litt snevert med noen få kritikere som har fått ordets makt i slike sammenhenger.

    Nyt kvelden, klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Du har helt rett! Irriterende når de sender folk som i utgangspunktet er negative...skulle ikke vært lov!
    Er som å sende en reporter på en konsert med grupper han ikke liker musikken til...

    Klem fra meg

    SvarSlett
  3. Hællæ...
    Ikke bry deg om surpæddene du...Jeg tror det er et flott stykke,som mange blir begeistret for,og det kommer til å gå for fulle hus uansett...
    Klem fra meg som sikkert hadde likt det ille godt:)

    SvarSlett
  4. var innom sykehuset i dag, parkerte i parkeringshus og brukte bankkort og greier! og på vei ut av parkeringshuset kom jeg til å tenke på deg da dilemmaet om hvilket kort jeg hadde brukt på vei inn kom opp. brukte heldigvis riktig kort på vei ut igjen!hihi, skal ikke være lett

    SvarSlett
  5. Ann Elin: Det gjelder å ikke ha et gammelt og et nytt, haha! Tvihold på det du har så går det bra!

    SvarSlett