fredag 11. mai 2012

Egg og høna...

Nå tenker vel alle:
Hvem kom først - høna eller egget?
Og det kan vi lure på helt inn i evigheten...

Men det jeg lurer på er ikke det.

På eggkartongen jeg tok fram da 
vaffelrøre skulle lages i dag tidlig, 
fikk jeg en aha-opplevelse.

Akkurat.
Frittgående egg

Jeg så det for meg ca. sånn. Med sko ja.

Men så leste jeg videre da.
De mente jo selvfølgelig


Frittgående høner.
Det var jo bilde av denne på kartongen!
At jeg kunne være så dum å misforstå...

Så leste jeg mer:


Akkurat. Egga er kun fra norske høner. 
Er de bedre enn utenlandske? 
Og var ikke den temmelig mørkfjæra den høna på bildet?

Kan det muligens være en italiener?
Som ikke er hvit?

Jeg fant denne info på nettet: 


 80% av alle norske høner tilhører rasen 
hvit italiener,
som er fremavlet til ett formål; å verpe.
Say no more - jeg blir forvirra
og dette var et fjaseinlegg
på en fredda...

19 kommentarer:

  1. Sannelig ikke enkelt dette:O)..enda godt de legger egg!
    Kos dæ masse i helga, her regner det en masse...så bortskjemte blir vi ikke;)
    Klem;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen fare for skogbrann - du får se det positive i det :) Ønsker deg en solfyllt hælj - kanskje det blir bedre i morra? De sier det skal det her...
      Klem!

      Slett
  2. Jøsses, trudde de verpa helt naturlig jeg. :-O Så de er AVLET fram til det ja. De hvite svarte italienernene. Hvorfor er det norske høner hvis de er italienere? Der har du løsningen på at den på kartongen er litt mørk, tenker jeg. Det er en italiener, som har fornorsket seg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja her kan man bare fortsette å undre seg ;)

      Slett
  3. Eggende innlegg. Kan man gå ut fra at ingen egg har vært ute og gått eggende langs veien? Helt frittgående? Er det eggentlig eggleggende italienere i overvekt i egghusene ?
    Om det er italienere som er eggende, sies det lite om. Men var det ikke en idé å bruke høns? Statsløse?
    Spurte en helforvirret mormor en annen mormor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Eggentlig var det rart at de egga var eggehite. De burde jo vært brune?? Nei - her kan man undre seg. Trur jeg må se å få tømt den kartongen, og dra over til Svinesund for å kjøpe egg. Lurer på hva det står på kartongene der??
      Eggeforvirringen ble total her også etter ditt svar ;) Kanskje et lite glass med rødt kan hjelpe på? ;)

      Slett
  4. Bra illustrasjon på frittgående egg. :)

    Da jeg flyttet hjemmenfra i min ungdom skaffet jeg meg høns, en hane og to høner. Fikk egg hver morgen, og var veldig fornøyd med tilværelsen. Men mitt romantiske syn på "Det lykkelige livet på landet" bleknet da vinten kom, og etter 6 mnd var jeg tilbake i byen, og hønsene tilbake hos bonden...

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det like greit å kjøpe egg i pappkartonger, uansett hvilken nasjonalitet hønene har :) Blir som druedyrking. Tror det er enklere med kartong der også ;)

      Slett
  5. Har ei super venninne som har høner, utlendinger hele gjengen, men så flink til å verpe!De har til og med vært på tv fordi de lever et fritt liv på landet..i hønsegård..;o) Dæm kan jo ikkje ramle på havet heller!! Ha ei fin helg

    SvarSlett
  6. ..og æ glemte vitsen du treng for videre fabuleringer: "Høna og egget lå i senga etter ei heftig natt. Egget lå og tok seg en røyk med et salig glis i ansiktet, høna lå ved siden av og va pottesur..." Så no gjette du vel kæm som kom først av høna og egget??

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja der var fasiten på det! Da trenger jeg ikke tenke mer. Takk! :) Fin hælj til deg også!

      Slett
  7. Egg er godt!! Så får det være det samme hvilken høne det kommer ut av ;)
    Klæm

    SvarSlett
    Svar
    1. Men nå tenkte jeg på: Hva med hanen? Hvor kommer han inn i bildet, og er han norsk da? Det sto det ikke noe om.... ;)
      Fin lørdag til deg og klem fra meg

      Slett
  8. Hej Inger.
    Et godt spørgsmål:
    Ja, hvem kom først?
    Ønsker dig en god week-end.
    Vejret her: blæst + 7 grader ......ikke just forårsvejr.
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Her er det + 10, sol og vind. Slett ikke så verst!
      Klem fra Inger

      Slett
  9. Det evige spørsmålet ditta !
    Greit å ha noko å lure på :)
    Men om dei er så frittgåande som kartongane seier trur eg kan diskuterast..

    No når det vart så mykje eggeprat..Hm, kanskje eg skal lage til speilegg til kvelds ?

    Fin laurdagskveld til deg :)
    klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man kan undre seg over mangt ;)... syns du skal spare speilegga til søndagsfrokost. Med bacon til!

      Fortsatt fin lørdagskveld til deg og klem fra meg

      Slett
  10. Alltid trodd det var egga som var frittgående jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det som er så bra med blogging - man lærer stadig noe nytt :) Du ser vel nå at det er den mørkfjæra høna?? Den går rundt fritt og spankulerer. Slenger vel fra seg et egg i ny og ne på veien. Lurer på hvordan hanen ser ut.... og om han er norsk?

      Slett