onsdag 25. september 2013

... og når skal man få bruk for...

... prosentregning??
....og brøk??

 
Lurte mange på da de lærte det på skolen.
Ja det trur jeg at jeg spurte meg sjøl om også.
Den gang vi lærte å regne uten kalkulatorer.
Den gang vi måtte pugge.
Den gang vi hadde en lærerinne 
som var veldig puggete.

I går kjøpte jeg gardiner.
De var satt ned ganske mye.
Som vanlig lurte jeg litt da jeg kom hjem.
Hvor mange prosent var de satt ned?
Åssen var den regla igjen?
Diskusjon i heimen...
Forskjellige forslag...
Men fra et lite sted inne i hjernen, 
spør ikke hvor,
kom denne regla fram fra folkeskolen.
Fra 60-tallet en gang:

Når du skal finne ut hvor mange prosent
en sum er av en annen,
tar du først den summen du skal ha i prosent
og deler med den summen du hadde først - som er størst -
og ganger med 100.
Det funka.
Gardinene var satt ned med 60 %. 


De er lilla.
Trenger ikke skifte før til sommer'n igjen da vel.
Høst, advent, jul i ett.
Genialt.

15 kommentarer:

  1. Genialt og kjekt å kunne regne i hodet :)
    sa denne mormoren til den andre og multipliserte klemme med tre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for klemmer :) sa denne mormora til den andre med et smil og klem tilbake :)

      Slett
  2. Fine gardiner !!
    Og det er herleg når ein greier å kalle fram att ting ein lærte/pugga for .....år sidan. Det gir litt pluss i sjølvkjensla :)
    Har du tenkt ut kva du skal bruke pengane til. ? dei du sparte...?

    Sender ein klem frå hovedstaden. Blir fort lei og sliten av å traske rundt så no er det kvild på hotellromet !

    SvarSlett
    Svar
    1. Gosh - jeg glemte å regne ut hvor mye jeg egentlig sparte... totalt 908 kr, siden jeg kjøpte 4 lengder! Nå har du fått et regnestykke, haha :) Kos dere i Oslo, og ta dere en rusletur på Vålerenga/Kampen/Etterstad - eller Akerselva-området hvis dere får tid ;)
      Klem!

      Slett
  3. Godt gjort! Jeg ble aldri noe god på den der regninga. :-) Fint du slipper å lure mer på når du skulle få bruk for det du lærte. :-P

    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker å lure litt jeg vettu ;)
      Klem til deg - håper snøen er vekk!
      Klem

      Slett
  4. Jammen godt gjort å huske den regelen! Jeg har jobbet med tall hele mitt yrkesliv, men heldigvis hatt regnemaskiner og datamaskiner til å hjelpe meg! Flott farge på gardinene dine...

    Klem
    Vigdis

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk :) Ja regnemaskiner er kjekke å ha, men jeg blir litt skremt når jeg ser noen i butikk uten avanserte kassapparater ikke greier å gi igjen noen kroner på en hundrelapp uten å bruke kalkulator... Men egentlig er det jo ikke noe å henge seg opp i da - jeg bare må noen ganger, haha ;)

      Slett
  5. Det er underlig hvordan ting som er engang pugget ligger inni hjernen der ett sted.
    Så flotte gardiner, da har du fine vinduer frem til våren.

    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja noe sitter der. Gamle salmevers bl.a. også.... får ikke sletta dem ;) Fornøyd med gardiner - fin kveld til deg også!

      Slett
  6. Jeg har også lurt veldig på de regneartene vi lærte på grunnskole og gymnas. Det eneste jeg har bruk for er pluss minus gange og dele. Og det er lurt og kunne prosent regning. Brøk - vi sier vel ikke at vi har spist 5/8 av noe? Lekre gardiner du fant! Lene

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei man kan lure.... ;)
      Takk skal du ha Lene !

      Slett
  7. Føler det en pugget som ung, ofte sitter bedre enn det en har fått med seg oppover årene ;) Kjekt å kunne, selv om en ikkje trenger det så ofte lenger... Flotte gardiner forresten, og så kjekt å få kjøpe på salg og spare noen kroner, eller mange kroner ble det vel ;)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja rart det der Åshild... jeg prøver nå å pugge tekster til korkonsert til lørdag... hadde jeg tatt fram en korsang fra jeg var 16 hadde jeg huska den teksten ;) Klem til deg!

      Slett
  8. Genialt! :)
    Og det er ganske nyttig å kunne litt praktisk regning så man ikke risikerer å bli lurt!

    SvarSlett