fredag 13. september 2013

...lykkeinsekt...

I år har jeg sett en eneste 
marihøne.
Den så jeg i dag.
På fredag den trettende.

Min egen marihøne 
i blomsterkassa. 
Jeg døpte den selvsagt
Mari Fly Fly

Dette sies om marihøner:
I europeisk folketro har marihøner 
vært et lykkedyr; 
det ble regnet for «synd» å drepe dem. 
Man tok også varsel for vær, kjærlighet 
og annet av marihøner. 
Folk trodde at de var like gamle 
som antallet prikker de hadde på ryggen.

Det sies også at den kan være 
en pest og en plage når den tar 
med seg hele slekta og går til invasjon.

Men denne ene må bety
flott vær, masse kjærlighet 
og masse lykke, ikke sant?

10 kommentarer:

  1. Helt klart.
    Maria fly fly betyr lykke og vakkert vært, minst dobbelt så mye kjærlighet.
    Ha'kke sett noen her, men det var en slektning i sommerheimen :) sa denne mormoren til den andre og la ved en hell og lykke klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk - sender hell og lykkeklem i retur og hilser fra Maria fly fly, sa denne mormora til den andre :)

      Slett
  2. Når eg tenker meg om, så har eg ikkje sett marihøner på mange år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke jeg heller - det var mye mer av dem før, hvor har de blitt av?

      Slett
  3. Så,så, mormor Inger, nå syns jeg du nærmer deg farlig nær grensen til det overtroiske... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er litt overtroisk på enkelte områder Elin, det veit du vel :)

      Slett
  4. Har heller ikke sett marihøner i sommer, og har lurt på hvorfor... - så da står det vel ikke så godt til på enkelte områder her i gården....He,he...

    Har i alle fall hatt masse humler :)

    Klem Inger



    SvarSlett
    Svar
    1. Er nok ikke marihøna som styrer alt, Inger ;) humler som suser er best :)
      Klem til deg!

      Slett
  5. Fin marihøne. Er det vanleg med gule ? Trur det er lenge sidan eg
    såg ei. Artig å høyre historia.

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Mest vanlig er vel rød, med denne var gul-oransje - kanskje sola har bleka den i sommer? ;)
      Klem til deg!

      Slett