torsdag 19. september 2013

...jeg hadde ikke trodd på det...

..hvis noen hadde sagt at dette bildet 
var tatt 19. september:

Men siden det er meg som har tatt bilde i dag, 
så er det jo sant.

Neste år skal jeg handle inn flere ampler 
med Senga-Sengana-jordbær.
Så kan jeg ikke bare få sommerjobb 
som plukker, 
men som selger også.

Navnet kan ikke ha noe 
med Seng å gjøre ihvertfall.
De har lakenskrekk disse 
jordbæra her.
Gir seg aldri.

Noen som vet hvordan jeg 
kan få dem til å overvintre tro?

Til opplysning har jeg faktisk to:

 
Ikke bare løvet som faller fra trærne.
Her er barnåler i fleng.


8 kommentarer:

  1. Prøv å henge den lyst og kjølig, og for all del. Husk at den ikke skal tørke helt ut.
    Bit steinrik neste år, da, spurte denne mormoren den andre og la ved en epleduftende klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - det sku' tatt seg ut! Henges i garasjen ved vindu da kanskje... og vannes i ny og ne? Jeg overlater jobben til mannen i hus - smart :) sa denne mormora til den andre og la ved en søt jordbærklem :)

      Slett
  2. Utruleg trufaste jordbær, ser at der er fortsatt blomster så du har nok til jul også skal du sjå :)
    Rådet til mormor på muren er nok det beste trur eg som inga
    røynsle har med slikt...
    Det bordet ditt med innhald er kjent. Her er ei stor furu like ved huset og ho feller barnåler heile året trur eg.

    Her er eg ferdig med hermetiseringa for i år, det var lite plommer så dei blei berre oppi 4 litersNorgesglas. Fort gjort når ein set i gang...

    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg lar de henge helt til det er fare for frost.... og det ser det ikke ut til å være foreløpig. Furua her har vært rolig helt til nå, men nå tar den helt av! Hørtes godt ut med plommer, kanskje jeg skal plante en plommestein også så blir det tre til neste år ;)
      Klem til deg!

      Slett
  3. Den enkleste måten å overvintre jordbærplanten på er å grave et hull i et bed og sette planta nedi. Fylle på med jord rundt. Neste vår kan du grave den opp , fjerne noe av den gamle jorda og plante den på nytt i en krukke eller ampel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for tips! Da prøver jeg det - høres ut som du har erfaring :)

      Slett
  4. Fantastisk den jordbærhøsten din! Får lyst å prøve meg på jordbær neste år :)

    SvarSlett
  5. Så kjekt!
    Lukke til som selgar til neste år ;-)

    klem

    SvarSlett