søndag 9. september 2012

Egner-år....

Det er 100 år siden 
Torbjørn Egner ble født,
og det er Egner-feber over hele landet.
Mormorungens mamma er på turné med Riksteatret
 og Hakkebakkeskogen. 
Vi er ikke dårligere, mormorungen og jeg - vi feirer også!
Og vi elsker begge Torbjørn Egner!

CD'er ble innkjøpt - med klistremerker!


Men det var for lite av Karius og Baktus 
syntes mormorungen...

En tur på loft... og en kassett ble funnet.

Hva er dette mormor????

Det heter kassett... svarte mormor...

Det var en rar CD - sa mormorungen - 
og syns det var morsomt at den spilleren
til mormor
kunne spille både stor og liten CD!
(ja det ligger en halvspist bolle til høyre der...)

Men klistremerkene fikk en fin plass!

Jeg må nok snart lære henne om 
78-plater også!

30 kommentarer:

  1. Tror nok det ja. Har vel noen "steinkaker" liggende og ep og lp for ikke å snakke om kassetter. Hoj det skal bli gøy å gå igjennom :-)
    Egner må frem fra bokrommet forstår jeg :-)
    sa denne mormoren :-) til den andre,

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja fram me'n! Fant Kardemommeby-kassett også - stor stas!
      sa denne mormoren tilbake :)

      Slett
  2. Herlig.... kanskje lydbånd også må læres om i tillegg til 78 plater.

    SvarSlett
    Svar
    1. Lydbånd ja! Husker den... men hadde aldri :(

      Slett
  3. Herlig! Kassett, hva er det? Så mange ting barna som blir født idag ikke vet hva er, men igjen det er jo så mye nytt og at de ikke lider.. Måtte le litt i sommer da jeg prøvde å forklare tantebarn at hun måtte låse døra etter seg i bilen, måtte til slutt gå rundt bilen og vise det fysisk.

    -og for et fint mormor- og mormorungebilde :)

    SvarSlett
    Svar
    1. haha - ja det er nok rart for unger å se at bil blir låst med nøkkel! Uten blinking!
      Takk for bilderos :) Hils Herman!

      Slett
  4. Ja, her gjelder det å sende informasjon fra "gamle dager" videre, for utviklinga går rasende fort:)..snart er det vel bare Spotify og Wimp..eller hva det nå heter, så alle båndspillere blir til overs:))
    Ha ei god ny uke, klem fra mæ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja CD måtte jeg bestille på nett... finns jo ikke platebutikker lenger!
      Ny god uke til deg også og klem tilbake :)

      Slett
  5. Egner er stas! Vi gikk desverre glipp av forestillingen i går. Like før det begynte, kastet likegreit I.A. opp, og da vurderte mor det dit hen at vi gikk først som sist. Viste seg å være smart... Fikk dere sett? Var det bra?
    Og kasetter er fine saker, vi har mange her også. Blant annet med Kardemomme By :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei var ikke der. Jeg var på =Østfold-stand på torget. Vi hadde vår forestilling hjemme :)
      God bedring til Veslekæll!

      Slett
  6. Torbjørn Egner fenger nye generasjonar, fantastisk eigentleg.
    Og artig å vise borneborna hjelpemidla foreldra deira brukte for å tilegne seg songane hans. :)
    Eg har CDen på nattbordet og når eg har overnattingsbesøk er det klart for Karius og Baktus.. vel å merke etter, at farmor har sunge Fager kveldsol smiler...;)

    Søndagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja jeg ble overraska når mormorungen kunne de fleste sangene - og replikkene!
      Ritualer er viktig, her er det faste bøker som leses, og når ho dagen etter sitter og leser for oss så skjønner jeg at ho har hørt dem en del ganger :)
      Go'nattklem herfra!

      Slett
  7. Ha ha... får samme følelsen som sveivegrammafonen var for oss, som kassettspilleren er for den lille snuppa di ja. Å så mye morsomt vi hadde med kassettene, og det å ta opp musikk. Og så fort man glemmer, og tilpasser alle disse nye "greiene".

    Heia Egner. Heia tiden som var.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heia Egner ja! Går aldri av moten! Har et lager av kassetter med mye rart fant jeg ut :) Godt jeg ikke har kvitta meg med kassettspiller'n!

      Slett
  8. Hej Inger
    Mine børn har også haft disse bøger.
    Ønsker dig en god ny uge:)
    Knus Hane Bente

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja Thorbjørn Egner er nok kjent over store deler av verden!
      Fin uke og klem til deg Hanne Bente!

      Slett
  9. Hurra for Egner og hurra for videreføring av kunnskap om gammel teknologi.... ;)

    SvarSlett
  10. Det er i sånne tilfeller at man føler at man har hatt en fot i steinalderen ;)
    KLÆM

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - jeg har vært med på en rivende utvikling... husker vi fikk både hustelefon og fjernsyn. Those were the days!
      Klem tilbake!

      Slett
  11. Jeg føler meg som en olding når jeg leser dette, og jeg er tross alt ikke mer enn 40. Jeg har en del kassetter som ligger og slenger rundt omkring. Min bror spilte Kardemomme By-kassetten hele dagen, så vi andre holdt på å bli sprø. Torbjørn Egner skrev mye bra. Det er fint at nye generasjoner kan ta del i hans verker.

    Cecilie

    SvarSlett
    Svar
    1. Da kan du tenke deg hvor gammel jeg føler meg Cecilie, hihi! Men jeg er glad for at jeg har tatt vare på både kassett og kassettspiller! Vi fant Kardemommeby-kassett også, helt topp!

      Slett
  12. Heisann!:)Titter innom deg, og vil gjerne legge meg til som følger!:)Ønsker deg en fin mandag!:)Hilsen Else Britt;)

    SvarSlett
  13. Hakkebakkeskoven var min første teateroplevelse, og en af Donnaens første var Folk og Røvere i Kardemommeby! Jojo, vi holder også ganske meget af Torbjørn Egner. Vi har begge bøgerne, og Karius og Baktus selvfølgelig :-)

    Ja tænk, at kassettebåndene er antikke nu. Det næste bliver vel CD'erne, nu hvor vi bare downloader det hele?

    SvarSlett
    Svar
    1. Egner er fantastisk! Og det er jo nesten ikke mulig å kjøpe CD'er lenger... måtte bestille på nettet...

      Slett
  14. Morsomt at verden går framover. Mye rart vi gamlingne har.
    Min mormorunge prøver å få Besta til å sette barne-TV på pause mens hun er på do, men Besta har så gammel TV at det ikke går an.

    SvarSlett
  15. Hihi, så koselig å se en kasett igjen!! =) Ja Egner har gledet mange hjerter - både barn og voksne. Jeg traff Torbjørn Egner på en kunstutstilling jeg var på med klassen i 1986, han var blid og hyggelig og tok seg tid til å snakke litt med oss. Det er rart hvordan noen mennesker evner å sette så mange positive spor etter seg, Egner er definitivt blandt dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Nytt bekjentskap tror jeg? Egner er fantastisk ja! Og har en herlig stemme! Heldig du som har hilst på ham!

      Slett