torsdag 15. september 2011

Vottemøte

Det er så mye man plutselig kan bli invitert til.
Som Vottemøte for eksempel.
Jeg har nemlig vært på Vottemøte. 
Arrangert av Bygdekvinnelaget her jeg bor.

Denne ble strikket i 1943 og gitt til Kong Haakon



Jeg har aldri tenkt så mye over hvor mange forskjellige votter som finnes.
Selbuvotter har vært liksom et betegnelse for votter med mønster.


Men i dag lærte jeg at det finnes votter fra alle deler av landet. 
Alle med sitt særpreg. 
Nesten som bunad.
Og vottens historie var interressant å høre på. 

Jeg ble imponert.


Men Østfold ligger vist på bunnen av denne vottetradisjonen. 
Det finnes visst ingen Østfoldvott.
Men det finnes en Hvaler-vott.



Og den har 2 tomlær!!
Det var for å bevare vottene lenge. 
Man snudde votten rundt når den ene tommelen ble slitt. 
Eller bretta den inn og så ble det en forsterkning på votten 
når man rodde ut og fiska.

Lurær på... finnes det votter med 5 tommeltotter tru? 
Noen folk har jo 10 tommeltotter?

Jeg kjenner forresten det klør
i strikkefingrene nå.
Det må strikkes.
Kanskje votter?



10 kommentarer:

  1. Sitter faktisk og strikker noe som heter Ole Brum-votter av alle ting, men har den store votteboka, så det er mange fine mønstre...selburosa er bare lekker!
    Sett igang med votter, gleder meg til å se; kanskje du designer en skikkelig Østfoldvott;)
    God tur mot helg!!
    Klem;)

    SvarSlett
  2. Det finnes utrolig mange fine votter rundt omkring!! Her i Løten ble den offesielle Løtenvotten kåret i fjor(mener jeg det var). Den har et drivhjul/fabrikkhjul som motiv pga at vi jo hadde klevfos cellolosefabrikk her i gamle dager. Et strort ekte drivhjul pryder rundkjøringa like ved der fabrikken var, og det var herfra hun fikk ideen. Vi har også votter det står LØTEN på, loddrett fra tuppen og inn. (ja.fint forklart). Dessuten finnes det fiske/tømmerhuggervotter, med dobbeltommel for plass til flere fingre.. altså, mindre til hånda, større til tommel. (ja.fint forklart igjen). Tjihi,nå fikk du meg i gang her..jeg trodde forøvrig at selbuvotter var votter med selburosa på i en eller annen form.. så feil kan man tydeligvis ta.
    Om jeg strikker votter? Nope. :-D

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Nå sier han som eier sistnevnte votter at det er motorsagvotter.. De er delt i TRE rom. Man har egen tommel. Så er det et rom forpekefinger og langfinger,og et rom for ringfinger og lillefinger. minn meg på at jeg skriver et innlegg om Vottegreier senere.:-D Hos meg selv da. :-D

    SvarSlett
  4. Er det sant? Har den to tommler?
    Ja, de tenkte kanskje mer praktisk enn estetisk
    før i tia ;)

    Fin hælg te dæ! Klæm Siw

    SvarSlett
  5. Hej Inger.
    Valter med to tommelfingre , lyder interessant.
    Mine indlæg halter stadig bagefter - øv.
    Jeg har ikke selv nogen blogroll - så jeg skal altid ind på mine blogvenners blog for at se om der er sket noget.....
    Ønsker dig en god fredag.
    Knus Hanne Bente ♥

    SvarSlett
  6. visste ikke det fantes så mange!
    Må sjekke om det finnes Rogalands- eller Haugesundsvotter jeg da. Tror jeg ikke. Men er mange fine ja!

    SvarSlett
  7. Mange typer votter, ja! Men har aldri høyrt om ein med to tommeltotter :) Artig!

    SvarSlett
  8. Vottemøte! Herlig.
    Jeg konkluderer med at Hvaler-folk også har humor. Ha en super helg med vottestrikking.

    SvarSlett
  9. liker votter.
    og gleder meg til å bruke dem!
    mer enn det kan jeg ikke om votter!

    ha en koselig fredag videre mormor!
    klems♡

    SvarSlett
  10. hvor kan man få tak i oppskriften til "kongevottene?"

    SvarSlett