fredag 2. september 2011

Regnbuens farger..


Jeg er ikke helt ferdig med gårsdagens regnbue enda. 
For hvordan husker man regnbuens farger og hvilken rekkefølge de er i?

Jo det lærte jeg på skolen - og den regla sitter enda. 
Vi skulle tenke på roastbeef. 
Egentlig litt rart, for det var et pålegg vi 
aldri hadde hjemme i blokka der jeg bodde i hvert fall. 
Det var for dyrt. 
Men ordet vi skulle huske på, 
som liksom ligna på roastbeef, var 
ROGGBIF. 
Det var en kode for å lære regnbuens farger. 

R er for rød
O er for orange
G er for gul 
G er for grønn (gul har mindre bokstaver enn grønn, derfor gul først)
B er for blå
er for indigo
F er for fiolett


Mye rart en går rundt og husker på, men kjekt å vite. 
Eller? 
Har man egentlig bruk for å vite fargene på regnbuen? 

Uansett... det har festa seg. 
Går nok aldri bort fra hjernen.
Utrolig mye annet som forsvinner derfra da.
Hmmm...


12 kommentarer:

  1. Hej Inger.
    Sjov måde at huske regnbuens farver på:)
    Ønsker dig en god week-end.
    Knus Hanne Bente ♥♥

    SvarSlett
  2. Jeg husker Rogbif..for den lærte vi også! Tulle deg inn med hundene dine,og ta det ro!

    SvarSlett
  3. Jepp, den kan jeg også.. Syns det er veldig greit huske rekkefølgen jeg, greit til showoff og fargeblanding.... :-D

    SvarSlett
  4. hmm..så det er BARE meg som ikke kunne den?
    javel.
    god fredag likevel! :o)

    SvarSlett
  5. Aldri lært dette, jeg, men sannelig godt jeg fikk vite det nå! ...er jeg heldig, sitter det...eller kanskje teflonbelegget slipper alt;)
    Godt med slike remser en husker:)
    Ha en god fredagskveld, klemmings;)

    SvarSlett
  6. Man lærer de utroligste ting på disse bloggene du ;)) Kjekt å kunne det der ja. Vet aldri når man får bruk for sånne ting ;)
    Ha en flott fredagskveld :)
    Klæm

    SvarSlett
  7. Den regla lærte ikke jeg, men derimot lærte jeg regla for Sørlandsbyene...

    Lille
    Grimme
    Arne
    Trenger
    Ris

    Og hvordan stave lærer på engelsk, jo Tea (se) c her...

    God helg til deg, med eller uten regler

    SvarSlett
  8. God, gammel regle. "Samler" på sånne, jeg.
    En riktig trivelig helg til deg!

    SvarSlett
  9. joda, husker den jeg og....men hensikten med å kunne sånt vet heller ikke jeg! For å kunne sortere fargeblyanter riktig kanskje?

    SvarSlett
  10. Selvfølgelig har man bruk for å kunne roggbif.
    Det har jo med lysspektret å gjøre. Bølgelengder og de (fra høy nanometer (rød) til lav nanometer(fiolett)). Over rødt ligger infrarødt, bølgelengden som de fleste fjernkontroller sender ut med. På den andre enden før fiolett har man UV (ultra-violet/fiolett). Fali fali fra sola. (og under der har man røntgenstråler, enda fali'ere!)

    Dermed kan man si at fjernkontroller er røde, og sola er fiolett, det over er fali, og under likeså.

    SvarSlett
  11. Takk takk cairnz... jeg regna med at detta hadde du greie på :)

    SvarSlett