lørdag 16. august 2014

....det spilles ikke bare...

....på data blant ungene, 
som mange tror!

Her har det vært spill på tapetet.
På tapetet? sa jeg... hva betyr egentlig det da?

«Å bringe på tapetet» kommer av 
at man ved forhandlinger hadde et teppe på bordet, 
og når man tok opp en sak tok man det altså opp 
da man satt ved forhandlingsbordet.

Jaja - litt googling, så vet vi det.

Men over til spill.
Her finnes mange.

Og vi tok av duk på bordet....

 
 (jeg ble forresten slått av en 5-åring i 4 på rad....)


Det morsomste var dette:

Headbanz...
Vi vet selv ikke hvilket kort vi har på hodet.
Vi skal gjette ved å spørre spørsmål.
Og det går selvsagt på tid, med et lite timeglass.

Slange var ikke lett.
Men da mormorungen til slutt spurte 
hvor mange bein dyret hadde, 
og jeg sa ingen - da ble det enkere.

Verre var det når jeg skulle gjette...

Det jeg hadde på hodet var verken mat eller dyr.
Jeg fikk hjelp.
Det er noe ALLE har - hele livet - helt til dem dør!
sa mormorungen.

Jeg tenkte på hode, hjerte, kropp - 
jeg gjetta og gjetta.....

Og hva var svaret?


.
.
.
.
.
.
.
Har du gjetta?
.
.
.
.
.
.
.
.
.




Nemlig.
En seng.
Det burde du visst, mormor!!
 

 


9 kommentarer:

  1. Herlig og godt observet av Tuva! Hun har det så fint hos dere. Heldige oss alle sammen!
    Mammaen

    SvarSlett
  2. Seng, Det er ikke like lett for mormorer bestandig :) sa denne mormoren og sendte en glad klem til morfarmoren og mormorungen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei den var vanskelig! sa denne mormorfarmora til mormoren og sendte glad klem tilbake :)

      Slett
  3. Morsomt!
    Det spillet med bilder på hodet må jeg få tak i!
    4 på rad er populært her også :)

    SvarSlett
  4. Spill er koselig! Jeg husker at jeg spilte fire på rad med en av ungene i barnehagen hver eneste morgen i et år. Jeg vant kanskje to av ti ganger. Han var helt oppgitt over meg: "Skjønner du ikke at du må lage dobbeltfeller, Anne!" Barnebarnet mitt og jeg spiller UNO. Da vinner vi sånn omtrent annenhver gang. Vi spiller for å vinne begge to. Headbanz høres morsomt ut. Det må jeg få tak i!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er et veldig morsomt spill! Vet ikke om det er i salg enda, men prøv! Tror dette er kjøpt på loppis av mormorungemammaen kanskje?

      Slett
  5. Haha, ikkje lett å gjette den nei...
    Heldigvis likar barna å spele spel også, ikkje berre på data.
    Eg trur me vaksne må vere flinke til å oppmuntre til slike spel, viss ikkje forsvinn den gleda.
    Fredagsklem frå Anne-Mari

    SvarSlett