søndag 31. august 2014

.... enogtredveste august....

... i dag.
Det var litt rart å skrive det med bokstaver, 
det har jeg aldri gjort før.
(og ja - jeg veit det er riv ruskande gæli å skrive det sånn,
men gjort er gjort!)

Jeg har heller aldri vært med på å markere denne dagen.
Det er nemlig Verdens Overdosedag.
Dagen er til for å minnes de døde - 
og for å forebygge nye dødsfall.
Dagen ble første gang markert i Australia 
i 2001 etter initiativ av Frelsesarmeen. 
I fjor ble dagen markert i mange land.
I år ble dagen for første gang markert i Fredrikstad.

Jeg innrømmer at jeg ikke ofte går i kirken.
Det er gjerne barnedåp, konfirmasjon, bryllup, 
begravelser og konserter som bringer meg dit.

I dag ble Verdens Overdosedag 
markert i Glemmen kirke.
Det var en vakker og annerledes gudstjeneste.

Jeg sitter igjen med ett ord:
H Å P

Håp også for mer forståelse
for de som sliter....
Et smil og en klem kan gjøre
dagen deres lysere.
De får nok av skjellsord.

7 kommentarer:

  1. Klumpihalsen-innlegg
    Har du startet ny rettskrivning?
    sa denne mormoren til morfarmoren og la ved en klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. ;) Jeg vet ikke hvordan man skriver det jeg... Enogtreddefte sier jeg men det så enda rarere ut, hihi.... Det heter vel trettiførste da, fant jeg helt plutselig ut nå! Erre mulig....

      Slett
    2. Det meste er vel mulig, vil jeg tro :)

      Slett
  2. Fint innlegg !
    Så flott å markere denne saken.
    Eg håper ! som du.

    Ynskjer deg ei fin ny veke, i september !
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja - man må aldri gi opp håpet Anne-Mari ♥

      Slett
  3. Så fint at du har bidratt i dag.
    Ja, det er HÅP som teller, og å aldri gi opp.

    Har du fått med deg give awayen hos meg?

    Klem fra mor Inger

    SvarSlett
    Svar
    1. Håpet må vi aldri miste.....
      Jeg hadde ikke fått med meg den, men NÅ har jeg fått den med meg :)
      Klem fra Inger til Inger

      Slett