lørdag 30. juni 2012

Dårlig tid?

Erru stressa??
Kjemper du med minuttene?
Eller sekundene?

Fortvil ikke - her kommer en gladnyhet!

I natt får du ett sekund ekstra! 
Ja - sant! 1 sekund.

(bildet er lånt fra avis, foto Geir Hansen)

Det kalles skuddsekund!

Dette sto nemlig i lokalavisa:
Natt til 1. juli gir IERS (det internasjonale byrået som overvåker jordrotasjonen) oss alle et ekstra sekund.  Jorda roterer nemlig uregelmessig og gradvis saktere. Men det gjør ikke de rundt 300 atomurene som bestemmer UTC (verdens offisielle tid). Og det er her skuddsekundet kommet inn.
Skuddsekundet skal legges til ved midnatt 30. juni UTC-tid. Siden det er sommertid ligger norsk tid to timer før UTC, så her blir sekundet lagt til før klokken 0200. På noen avanserte klokker vil skuddsekundet vises som 01:59:60 før klokken blir 02:00:00.

Og tenk - hvis de ikke hadde gjort noe med dette, 
så hadde tiden i år 2100 vært 2 minutter feil!
Det sku' tatt sæ ut!!!

Så forbered deg!
Hva skal du gjøre i det sekundet??
Jeg vurderer å blunke... 
men skal tenke litt på saken.

23 kommentarer:

  1. Tror jeg blunker jeg også, men når blir spørsmålet for meg. Kanskje jeg skulle ta det nå??
    Spurte en mormor en annen :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hmmmm... kan det være lov da?
      svarte en mormor til en annen :)

      Slett
  2. Tror jeg skal bruke det til å sove litt ekstra!
    Alltid godt med litt ekstra søvn:)
    God lørdag til fineste mormor! ikke glemt deg.. klem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart!
      Koselig å høre fra deg WB - savna deg!
      Fin lørdag og fin hælj til deg og klem fra meg!

      Slett
  3. Du store tid alt dei finn ut.
    Blunke det sekundet var ein god idè :)

    Helsing frå meg ein regnfull laurdag god til innesysler ☼

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja alt de finner ut... lurer på hvordan disse sekundene arta seg før i tiden, før de fant ut dette. Kanskje klokka er riv ruskende gal??
      Klem til deg!

      Slett
  4. Eg trur eg skal sove eit sekund ekstra, kjenner at eg treng det ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Smart!!! Og koselig med nytt bekjentskap :) (hvis jeg ikke tar feil?)

      Slett
  5. Det sekundet kan nok "komme godt med", ;-) hehe

    SvarSlett
  6. Skuddsekund? Hm.. den var ny for meg, men det blir sikkert borte raskere enn det kan brukes. Jepp, sånn er det.

    SvarSlett
  7. Hurra! Et skuddsekund :)
    Det skal jeg benytte til en festlig drøm!
    Er det ikke sånn at vi drømmer mye på kort tid?
    Nyt sekundet!

    SvarSlett
  8. Tror jeg skal vente ett sekund bare.....

    SvarSlett
  9. Hmm..der var det over allerede, gitt. Fikk ikke brukt det til noe!

    SvarSlett
    Svar
    1. hmmm... men det er i natt egentlig altså ;) Og velkommen til deg forresten, nytt bekjentskap, tror jeg?

      Slett
  10. Sent i går kveld drakk jeg kaffe, noe som forstyrret nattesøvnen. I dag har jeg derfor vært svært trøtt. Nå ser jeg frem mot en natt med et sekunds ekstra søvn. God natt!

    Cecilie

    SvarSlett
  11. Wow! Et helt sekund! Ikke verst! Tror egentlig vi har nok tid, alle sammen. Det gjelder bare å prioritere riktig...

    SvarSlett
  12. Jipiiiiiiiiiiiiiiiiiiii!!! ..... :-D

    SvarSlett
  13. Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it.
    Look advanced to far added agreeable from you!
    By the way, how can we communicate?

    my web site - ポールスミス 時計

    SvarSlett