mandag 2. april 2012

Kuppern og jeg

Sannheten må fram sier Lille Elin i en kommentar. 
Har du dansa med Kuppern?
Ja jeg har det.
Faktisk.


På 60-tallet var han min store helt. 
Jeg trodde jo jeg skulle bli en ny kvinnelig skøyteløpdronning.
Jeg ble ikke det. 
Jeg var ikke god. 
Men det var moro. 
Så lenge det varte.
Jeg var med i ASK - Arbeidernes Skøyteforbund. 
Jeg trena på Jordal. 
Jeg hadde djevellue og trikot. 
Dessverre har det antrekket forsvunnet.

For snart 30 år siden ble det stifta en 
forening her i byen. 
Oslo-utflytternes forening. 
Nysgjerrig som jeg var den gang,  så gikk jeg på et møte. 
Det var en spesiell opplevelse.

Det var ingen som trodde jeg var fra Oslo. 
Jeg snakka jo breit. 
Jeg hadde Østfold-vri på språket. 
Noen av de som var der var medlem fordi de 
elsket Oslo (med tynn s). 
Noen hadde bodd der et år eller to. 
Noen hadde studert der. Et fåtall var derfra. 
Nok om det. 
Neste møte var julebord. 
Jeg skrev meg på. 
Fordi de hadde noen innbudte gjester. 
En av dem var Kuppern. 

Det var høyttidelig. 
Det var taler i lange baner. 
Men så ble det dans og litt mer løssluppent. 
Vi gikk i ring. Damene innerst, herrene ytterst. 
Da musikken stoppa, fikk man danse med den man sto overfor. 
Så da var det Kuppern og jeg. 
I ca. 3 minutter. 
Men ille koselig. 
Jeg tror ikke han husker meg. 
Men jeg husker han.

Det ble ingen flere møter på meg.
Men den ene dans med Kuppern var verdt frammøtet!


19 kommentarer:

  1. Så god du er til å skrive! Det var en herlig historie :-)

    SvarSlett
  2. Viktig å kose seg der man kan ;) Men var han noe særlig til å danse da???
    Klæm

    SvarSlett
    Svar
    1. Det husker jeg ikke... jeg var vel antagelig lamslått, hihi...

      Slett
  3. Å, for eit herleg innlegg. Du er berre unik altså.
    Og for ei flott barne- og ungdomstid på skeiser !

    Det var vel mange misunnelege som ikkje fekk anledning til
    å danse med helten ?

    Fabelaktig dinna aprilspøkquiesen din, eg greide ikkje den. Men eg sat og stussa litt på om du verkeleg var så opptatt av kjendisar, kom til at her må eg tru på aprilspøk.

    Apropos kjendisar, dei ein ser dagleg på TV trur ein nesten ein kjenner, så for nokre år sidan sto eg brått framfor Lars-Jacob Krogh, ein høg mann som eg måtte sjå opp på. Eg helste pent og sa hei, som om det var ein nær venn.
    Han helste tilbake, var vel vant til slike tåper, men eg vart frykteleg flau etterpå.

    Ha ein fin dag vidare.

    klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Fort gjort å hilse på noen man tror man kjenner, det har jeg gjort også. Men de er vant til det, helt sikket :)
      Fin dag til deg også og klem tilbake!

      Slett
  4. Jeg har ei bok som han har signert. God påske!

    SvarSlett
  5. Du mormor, du mormor.. ;-)
    Ønsker deg en god påske!

    SvarSlett
  6. Hvor gammel var du dengang? :) Artig historie :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da jeg var lengdeløperske var jeg nok 12-13 år. Da jeg dansa med Kuppern var jeg nok ca. 32, og Kuppern en del eldre, men helt er helt, uansett alder :)

      Slett
  7. Haha, for en herlig historie.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Skulle gjerne dansa med Fred Anton Maier, æ; han var min favoritt:O)) Herlig historie:)
    Hyttelivet er igang...myyye snø!
    Klemmings;)

    SvarSlett
  9. Danset med Kupper'n har jeg ikke, men helt varm kaffe på ham. Det var ikke stas. På bensinstasjonen ved Grorud. Vi skulle på besøk på Romsås og jeg skulle bare ha med en kvast.
    Der var Kupper'n med et beger kaffe og jeg. Fjomsete som jeg er, skumpet jeg borti og resten kan du tenke deg.
    Tomat - å ja da. Ba nå pent om unnskyldning og stakk faderlig fort.
    Ha en fin dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha... da har vi vært bort i han begge to, på hver vår måte - artig :)

      Slett
  10. Takk, mormor Inger. For en flott historie. :-) Og mormor K hadde også vært borti han ser jeg. :-D Herlige mormorer altså. :-)

    Var det ikke noe som het Oslo-innflytternes forening eller noe sånt også? Tror min far og min samboers mor var med i noe sånt. :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja pussig sammentreff med oss mormorer :) Aner ikke om det er noe som heter Oslo-innflytternes forening, jeg flytta jo ut av Oslo. Men det er mye mulig!

      Slett
  11. Herlig med disse idrettsheltene fra yngre år, du!
    Og minnene..

    SvarSlett
  12. Så artig! Alt du har vært med på mormor !

    SvarSlett