onsdag 25. februar 2015

...ingen tvil, her er det...

baketider...

Er det ikke de små som fyller år, 
så er det de store.

Jeg kan nå titulere meg med pensjonistfrue.... 
da mannen i hus har gått over i 
alderspensjonens rekker. 

Sånt blir det feiring av, og baking....

Tradisjonell mokkakake.
1 lys går bra til en pensjonist også.

Denne kaka er bakt med strøm.
Det vil si en mixmaster.

Men mormorungen og jeg måtte også 
prøve baking på gammeldagse måten.
Uten strøm.
Kun håndkraft.

Det gikk også bra.
Hjulvisp fra 1950 virker enda!


Tenk, sånn gjorde dem i gamle dager, mormor!
Gamle dager og gamle dager,
tenkte mormora.... 
syns det ikke er så lenge siden jeg 
piska eggedosis med denne 
hjemme hos min mamma....


13 kommentarer:

  1. Så herleg! Kaka såg SÅ god ut!
    Gratulere med dagen til pensjonisten :-)

    SvarSlett
  2. Ein heldt seg i form i "gamle" dagar, krevande å piske eggedosis med hjulvisp. Flott styrketrening for armane...
    Gratulere med mannen.
    Det er flott å vere fri til å bestemme over dagane sine som det fell ein inn.
    Me har hatt det slik over eitt år.
    Rart kor dagane og vekene flyg....
    Nyt den nye tilværelsen.
    Klem frå Anne-Mari

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja man trengte ikke treningsstudioer den gang.....
      Takker på mannens vegne - blir ikke så mye nytt med frihet - vært AFP'er i 5 år ;) Men nå kan han jo få sitt eget honnørbevis da ;)
      Klem til deg :)

      Slett
  3. Hjulvisp husker jeg at jeg ønsket meg sånn da jeg var liten. Naboen hadde det, men ikke vi. Og helt enig med deg. Det kjennes ikke SÅ lenge siden, men det er jo blitt noen år da.

    SvarSlett
  4. Sånn en hjulvisp har jeg også, av og til bruker vi den til vafler og sånn for gøy. Fungerer helt topp, selv om det føles litt tungt for slappe 2015 armer ;). Husker jeg stod på kjøkkenet mens pappa bakte og vispet såpebobler i kummen ;). Kos dere med kake og pensjonisttid for mannen, håper den blir ordentlig god. Pam :)

    SvarSlett
  5. Hehe, du har rett, det er ikke SÅ lenge siden, vet du. :-) Gratulerer som pensjonistfrue.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei det er jo ikke det??? Takk takk :) Vi er heldige! Tenker alltid på mormor og de åtte ungene når jeg ser denne hjulvispen....

      Slett
  6. Åhhh kakeeee !! Den såg kjemoe god ut !! :) Frister ;) Men blir lite baking i helga er eg redd for. Med to syke små, blir det lite dødtid !
    Sånn hjulvisp husker eg faktisk me hadde i skuffa hjemme. Så SÅ gamle dager er det da ikkje hehe... men vet ikkje om den ble så mye brukt etter eg ble født :)
    Gratulere så mye med pensjonist mannen ! Og riktig god helg ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kaka er skikkelig god og har blitt tradisjon til de fleste bursdagssamlinger i familien (med vår storfamilie blir det noen i løpet av året....) Oppskrift har jeg lagt ut før så jeg redigerer innlegg og linker til den, hvis du har lyst til å prøve en gang! God bedring til de små :)

      Slett
  7. Glemte å titte på kaker.
    Nå gjort :)
    Klem

    SvarSlett