tirsdag 9. oktober 2012

Å kjenne lusa på gangen....

.. er et gammelt uttrykk.
Men hva menes egentlig?
Nysgjerrig som jeg er
måtte jeg finne ut av det,
og jeg fant dette:
 
Før i tida var det vanlig å ha lus på kroppen, 
og det er disse dyra det er snakk om her, 
at en kjenner dem når en ser (eller føler) hvordan de går. 
Overført til mennesker er meningen 
at en kan vite hva en kan vente av noen, 
en kan kjenne igjen en viss (menneske)type. 
Uttrykket er negativt.

Men dette her syns jeg er positivt:

Hvis det er lus da... 
Kan det være noe annet?
Jeg syns nemlig de var pene på denne nypa.
Bildet tatt i Gamlebyen på lørdag.
Ingen briller på da jeg tok det, 
så disse dukka opp plutselig
da bildet ble lagt inn på min
Personlige Computer.

Høsten byr på sitt vakreste av
farger, det er ihvertfall positivt!


19 kommentarer:

  1. Ja dette uttrykket er jeg godt kjent med..og det er viktig med rette trykket på "gangen", for ellers blir det lett ensbetydende med entreen e.l.:))
    Artig med slike gamle uttrykk som er på vei ut.
    Regn ute, jeg syr gardiner til kjelleren, skifter på senga, vasker klær og sitter her...HAR jeg mye å gjøre?? klemmings)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp - du HAR mye å gjøre :)
      Her skinner sola, men bare 2 plussgrader..
      Klemmings tilbake :)

      Slett
  2. Morsomt!
    Veldig vittig at du ikke visste at lusene var der da du tok bildet.
    Mye rart man kan legge merke til ved nærmere ettersyn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det blir ganske tydelig på en diger skjerm!

      Slett
  3. Så greit....da kan du bare velge å se det du vil se. Men lusa, den kjenner vi ja, både med og uten briller.....

    SvarSlett
  4. Og så har vi noko som heiter, lusent gjort..... ;)

    SvarSlett
  5. Lusa er på tur, både her og der, tror jeg, når man kjenner den på gangen. Hm, uttrykket bel morsomt med annet trykk på gangen.
    Kos deg med sang og mormorunge og i det hele tatt, sa denne mormoren til den andre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja morsomt når man forandrer tonefall!
      Kos med både mormorunge og sang igjen i går ja :)
      Nå - vanngymp. Du verden, for en travel mormor jeg har blitt... sier denne til den andre :)

      Slett
  6. Kjenner utrykket, men bruker det ikke selv.
    Begynner å klø bare av ordet lus. Skrekken var at ungene skulle få det da de var små. Husker disse varsel-lappene som av og til ble sendt med hjem fra barnehage/skole. Heldigvis fikk de aldri lus.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei - ikke ofte brukt uttrykk her heller.
      Uff ja - husker de lappene. Skrekk og gru. Har heldigvis sluppet unna her også.

      Slett
  7. Artig uttrykk eigentleg.
    Eg brukar det av og til når eg anar det ligg noko bak ein uttalelse eller bak ein rar veremåte.
    Fint bilde av lus, men jammen er dei små..må ha sterke briller ja.

    Ha ei lusefri veke fortsatt :)
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde du hatt så diger flatskjerm som meg på PC'en hadde du sett dem lett, hihi :)
      Fin uke til deg også, uten lus!
      Klem klem!

      Slett
  8. Jeg bruker det uttrykket til tider.
    Og jeg tror jammen jeg skal ta det med i "elin pirker på uttrykk"-greiene mine. Har et innlegg det jobbes litt med der nå. :-D
    Flott lusebilde, tror det er det man kan kalle linselus.... ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. hihi ja - linselus var passende :)
      Fin dag til deg Elin!

      Slett
  9. Huupsi
    Tar det lang tid å bestille fra Pickles?
    Skulle hatt et større mønster (Osloanorakken) enn det som ligger ute på nettet.
    Tar det lang tid skriver jeg om det som ligger der :-)
    Gympa mye i dag :-)
    Spurte den ene mormoren den andre :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tar ikke lang tid! Mønsteret får du med en gang, som pdf-fil, når du betaler! Genialt - sa en mormor til en annen :)
      Gympa så det holdt. Puh... men godt for kropp og sjel!

      Slett
    2. Ferdiggympa da :-)
      Takk for rask reaksjon, reneste Lucky Luke :-)
      sa denne mormoren og smilte til den andre.

      Slett